علم اطلاعات و دانش شناسی(کتابداری و اطلاع رسانی)

با سلام.اینجانب مجتبی مخبری دانشجوی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران، ورودی 1389 هستم و در راستای اطلاع رسانی به جامعه کتایداری و اخبار و فعالیت های مربوط به این حوزه تمام تلاش خود را انجام میدهم تا جامعه کتابداری و فعالیت های گسترده آن را به همگان بشناسانم. دوستان هم درباره وبلاگ و مطالبش اگر نظر بدهند بسیار ممنون میشوم. با تشکر

بازدید دانشجویان کتابداری دانشگاه تهران از بزرگترین نمایشگاه دائمی دنیا
ساعت ٩:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/٢٤  کلمات کلیدی: بازدید از باغ کتاب تهران ، بازدید دانشجویان دانشگاه تهران از باغ کتاب تهران ، باغ کتاب تران

صبح روز دوشنبه مورخ 20/09/1391 دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران از بزرگترین نمایشگاه دائمی دنیا بازدیدکردند.

در این بازدید که جناب آقای دکتر غلامرضا فدایی، استاد و مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر وصفی، سرکار خانم دکتر فریبا افکاری و سرکار خانم دکتر مریم ناخدا حضور داشتند، جمعی از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران از پروژه باغ کتاب تهران که در حال حاضر بزرگترین نمایشگاه دائمی دنیا به حساب می آید و در حال تکامل است، بازدیدکردند.

در بدو ورود جلسه با خوش آمد گویی جناب آقای  اشعری به دانشجویان و اساتید شروع شد. در ادامه ایشان به توضیح در مورد پروژه باغ کتاب پرداختند.

ایشان فرمودند: یکی از اهداف پروژه باغ کتاب که از سال 1383 طرح آن با رئیس جمهور در میان گذاشته شده بوده است، دسترسی به تمام کتابهایی بوده است که در تاریخ نشر ایران منتشر شده است.

به گفته ایشان این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه دائمی دنیا به مساحت 65000 متر مربع در سال آینده امید میرود که به بهره برداری برسد.

در ادامه ایشان با پخش کلیپی فضای بیرونی و درونی باغ کتاب را که به صورت مجازی طراحی شده بود به نمایش گذاشتند. ایشان در ادامه افزودند این ساختمان دارای 2 طبقه است که هنوز در حال ساخت و ساز و تکامل است. ایشان افزودند که اطراف پروژه باغ کتاب را به مساحت 2.5 هکتار دریاچه فرا گرفته است که فضای اطراف را بسیار زیبا و دلنشین کرده است.

ایشان ادامه صحبت های خود را به آقای حبیبی سپردند تا بیشتر در مورد اهداف و ویژگی های این پروژه عظیم توضیح دهند.

آقای حبیبی در ادامه فرمودند: این باغ بزرگترین مجموعه دنیا با محتوا و موضوع کتاب است. ایشان از لحاظ دائمی بودن، این نمایشگاه را منحصر به فرد دانستند.

ایشان فرآیند های کتابخوانی را که قرار است در آینده و در این باغ به مرحله اجرا درآیند را به چهار بخش تقسیم کرد:

  1. تولید؛ شامل کارگاه ها و دوره های آموزشی. ایشان با نمایش آماری که در سال های اخیر منتشر شده بود ایران را با 65000 هزار جلد تولید کتاب در سال 1390 از کشورهای پیشرو در زمینه تولید کتاب و فعالیت های کتابخوانی دانستند، هرچند که این آمار با کشور آمریکا که در این رتبه بندی در جایگاه بالایی قرار داشت قابل مقایسه نبود اما از لحاظ مقایسه با سال های پیش آمار چشمگیری برای ایران به حساب می آمد.
  2. اطلاع رسانی؛ شامل طراحی و اجرای شبکه های کتاب، همکاری در تاسیس شبکه رادیویی
    کتاب، ایجاد درگاه(پورتال) باغ کتاب و مراکز مشاوره حضوری و اینترنتی
  3. توزیع؛ ایشان با تاکید بر گسترش بازگانی خارجی امیدواری خود را ابراز کردند و
    فرمودند، انشاالله با راه اندازی این پروژه بازرگانی کتاب ایران نیز رونق خواهد
    گرفت و ایران از این نظر در وضعیت خوبی قرار میگیرد.
  4. مصرف؛ شامل برگزاری مسابقات و باشگاه های کتابخوانی، ایجاد کلوپ های مطالعاتی، فیلم، تئاتر و ...

ایشان در ادامه توضیحاتشان به توضیح این که چرا باغ کتاب به وجود آمد پرداختند و کاربردهای آینده باغ کتاب را برشمردند:


  1. اصلاح کمبودها و نقص های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران. ایشان در توضیح این مورد فرمودند: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دارای چینش بر اساس نام ناشران است، اما در باغ کتاب تهران قرار است که ترتیب غرفه ها به صورت موضوعی در شانزده موضوع متفاوت باشد که باعث دسترسی بهتر مراجعان به
    منبع مورد نظر خود میشود، ایشان افزودند که در این راستا برای دسترسی مراجعان به آنچه مد نظرشان است مشاورانی نیز در نظر گرفته شده است که به آنها کمک میکنند.

  2. افزایش چشمگیر عرصه عمومی تعامل مدنی مردم با کتاب و فرهنگ

  3. ایفای نقش به عنوان هماهنگ کننده کتاب، ناشر، فرآیند نشر و مذاکرات آنها

  4. ترویج نوآوری ها و فن آوری های مطالعه کتاب، همچون فن آوری های تبلت و ...

  5. ایجاد استانداردهای نشر

  6. دسترسی مخاطبان بین المللی به منابع اسلام و ایران به زبان فارسی

و ....                       

ایشان با طرح این سوال که اصولا چرا و به کدام دلیل مردم به باغ کتاب تهران بیایند، اینگونه اعلام کردند که: با ورود به باغ کتاب مردم


  1. به بیشترین منابع کتابی تولید شده در ایران (از اولین چاپ  تا کنون) و بیشترین منابع اصلی به زبان های دیگر دسترسی خواهند داشت،

  2. به آخرین فناوری ها و ابزار های کتابخوانی دسترسی خواند داشت،

  3. بزرگترین مجموعه فعالیت های آموزشی به مساحت 8 هزار متر مربع و اختصاص این فضا به بخش کودک و نوجوان در این مجموعه قرار دارد که مردم میتوانند از آن به نحو احسن استفاده کنند،

  4. دسترسی به بازار محصولات فرهنگی دیگر، از جمله لوازم التحریر، سی دی و ...

  5. کارکر تفرجگاهی باغ کتاب باعث میشود که حتی اگر کسی نخواهد به نمایشگاه برود و از امکانات آن استفاده کند، برای تفریح به آنجا خواهد آمد،

در ادامه آقای حبیبی اظهار امیدواری کردند که اگر با مشکلات مالی مواجه نشوند، پروژه باغ کتاب در سال 1392 به مرحله بهره برداری خواهد رسید.آقای لشکری نیز در ادامه توضیحات همکارشان افزودند که بخشی از فضای داخلی باغ کتاب به حراج نسخ خطی اختصاص خواهد داشت.

پایان جلسه نیز به پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید و آقای لشکری  حبیبی اختصاص داشت.
آقای اشعری در پاسخ به این سوال که " آیا باغ کتاب این زمینه را دارد که در
آینده فارغ التحصیلان رشته کتابداری و اطلاع رسانی امیدوار به فعالیت در باغ کتاب
باشند یه نه؟"، فرمودند:

به دلیل اینکه پروژه باغ کتاب بسیار عظیم است، ما در بخش های مختلف از متخصصان همان حوزه استفاده خواهیم کرد، بنابراین کتابداران هم در این فضای بسیار بزرگ، نقش مهمی خواهند داشت. ایشان به نکته بسیار مهم و اساسی اشاره کردند و فرمودند: بر خلاف دیگر ادارات کشور که فرد بعد از استخدام دوره های آموزشی مرتبط با کارش را میبیند و برای آن کار تربیت میشود، باغ کتاب در این مرحله تغییری اساسی ایجاد کرده است و آن هم این است که فرد برای استخدام و ورود به باغ کتاب و فعالیت در آن ابتدا آموزش هایی را میبیند و در صورتی که از فیلتر های مورد نظر ما عبور کند موفق به استخدام میگردد و در این صورت است که افراد دارای صلاحیت وارد این فضا میشوند و افرادی که صلاحیت آن را ندارند از همان ابتدا از این عرصه کنار میروند.

در پایان سرکار خانم دکتر فریبا افکاری، استاد نسخ خطی دانشگاه تهران با ارائه پیشنهادهایی به آقای اشعری جلسه را به پایان رسانیدند. پیشنهادات ایشان بدین صورت بود:


  1. ایجاد فضایی برای نشان دادن پیشینه تاریخی و سیر تکاملی کتاب

  2. ارائه چینش کتابها در دوره های مختلف و به خصوص از تاسیس دارالفنون تا کنون

  3. ایجاد بخشی به منظور ارائه مراحل کتابسازی ایرانی به منظور آشنایی مراجعان بین المللی با فرهنگ کتابسازی ایرانی

جناب آقای اشعری پیشنهادات ایشان را حائز اهمیت دانستند و فرمودند که برای مورد اول که ذکر کردید تدابیری اندیشیده شده است و بخشی را نیز به آنچه فرمودید اختصاص داده ایم.

در پایان جلسه دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران برای بازدید از فضای داخلی پروژه باغ کتاب سالن همایش را به سمت بخش های اصلی آن ترک گفتند.

گزارش از دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران، ورودی 89